Sunday 20 January 2013

MINAT vs NIAT




Orang kata, bila kita ada minat,maka adalah kemahuan untuk mencapai sesuatu yang dihajati.Ada pula kedua dua elemen ini maka ada lah usahanya.Pendek kata,minat + kemahuan + usaha akan datang dengan serentak. 

Minat juga akan membawa satu perubahan pemikiran ke arah lebih terbuka. Bukan setakat itu sahaja,perspektif anda terhadap sesuatu perkara juga akan memberi impak yang positif dengan adanya minat. Seperti kata pepatah ‘tidak kenal maka tidak cinta’.Minat adalah sesuatu yang sangat subjektif untuk dibincangkan.Lain orang,lain minatnya.Tidak mustahil juga kita akan lebih perform dalam sesuatu perkara sekiranya perkara itu menjadi minat kita..sama la juga dalam konteks pembelajaran..Bersyukur la sekiranya minat anda telah dilaburkan dalam platform yang betol..


Ilmu tidak datang sendiri tanpa minat dan kemahuan kerana ianya terpaksa dicari untuk memperolehinya. Ilmu yang dipelajari dan diamalkan akan membezakan taraf dengan kawan dan lawan anda.Ingat! minat boleh dipupuk dan disemai..melakukan sesuatu yang bukan menjadi minat kita untuk mencari ilmu merupakan satu pengorbanan.ilmu itu luas..perluaskan ilmu dengan niat yang betol.

Kenapa niat begitu hebat untuk merealisasikan apa pun impian kita ?
Apakah sebenar niat itu ?

Kuasa NIAT jauh lebih hebat daripada kuasa MINAT..niat mampu menjadi asas pegangan kepada seseorang individu untuk berjaya.

tips belajar untuk sem hadapan ;) :-

NIAT...belajar bukan untuk peperiksaan!


ilmu bukan pada pointer

marah diri sendiri apabila anda gagal,bukan orang lain


jangan iri hati


jangan melepak.:)


study smart!
berjuang sehingga titisan peluh yang terakhir...

belajar dari pelbagai sumber
dont be lazy

elakkan kerja di saat akhir







jangan stresss







0 Responds:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Tarikh Akhir Kemaskini : 16 Ogos 2012 10.43 pm. Paparan terbaik menggunakan Mozilla Firefox ver 3.5 dan Internet Explorer 8 ke atas dengan resolusi 1024 X 768